onsdag, maj 23, 2007

Kemi

Har någon hört talas om en amin? Knappt.

Har någon hört talas om en amid? Nja.

Har någon hört talas om en nitroförening? Tror inte det.

Lider man av det? Definitivt inte. (Okej, det finns säkerligen de som faktiskt har hört talas om en amin, amid eller nitroförening. Det finns nog till och med en och annan som vet mycket om dem. Det lär ju också existera någon som är "Professor på Aminer" eller något liknande. Men hur som helst.)

Varför ska då någon stackare (alltså jag) behöva hålla ett föredrag på 20 minuter om dessa mikroskopiskt små vänner? Usch. Jag förstår i princip noll komma noll av det jag ska prata om. Det är ett helt enormt svårt område. Tycker jag iallafall. För att förstå en liten del av det måste man läsa om tio andra saker. Och för att förstå en av dem måste man läsa om ytterligare tio andra. En kedjereaktion alltså.

Men. Det är bara att köra ned näsan i kemiboken och försöka bli bästa vän med den.

Jag bjuder på en bild på nitroföreningen nitrobensen.

Inga kommentarer: